Om projektet

Baggrund

I Danmark har andelsbevægelsen de seneste 100 år været dygtige til at industrialisere, standardisere og internationalisere fødevareproduktionen. Bagsiden er,  at vi groft sagt har et mejeri og et slagteri i Danmark – hvor tidligere tideres lokale og regionale særegne smagsforskelle og karaktertræk forsvandt i fusionsbølgen af andelsvirksomheder.

Modsætningen finder vi i mange områder i Alperne og Sydeuropa, der ikke har været igennem en industrialisering og globalisering af fødevareproduktionen, men holdt fast i lokal produktion og madhåndværk, hvorfor vi kan se en mangfoldighed af lokale oste, vine, og madtraditioner,  som vi værdsætter når vi er på ferie i Sydeuropa.

I Danmark skal vi til at genopdage det unikke, mangfoldigheden og særegne. Vi skal tilbage til rødderne, tilbage til det traditionelle, tilbage for at se hvad vi kan lære, når udgangspunktet er terroiret – lokaliteten, jorden, klimaet, traditionelle landbrugsproduktion og madhåndværk.  Der er mange små initiativer i forhold til at genskabe mangfoldighed –  Slow Food bevægelsen, producentnetværk, gårdbutikker, det nye nordiske køkken samt relancering af lokale fødevarer, fødevareklubber, relancering af gamle kornsorter (Svedjerug, Ølandshvede. Emmer)  – alle tiltag hvor smagen er vigtigere end pris/udbyttet etc. 

Ideen med terroir-projektet er at genfinde nogle af de kvaliteter ved danske fødevarer,  som forsvandt i industrialiseringen og globaliseringen af fødevareproduktionen. Projektet skal hjælpe med at finde ud af hvor vi kommer fra, hvem vi er, og at vi har noget at byde på.

Mål

Projektet går ud på at gøre dansk terroir fødevareproduktion operationelt, kommercielt og synligt. Vi arbejder med netværk, tænketank, studierejser og formidling om terroir. Vi vil skabe koncepter og forretningsmodeller for dansk terrior i primærproduktion, detailhandel, gårdbutikker, restauranter og bondens marked.

Deltagerne

Fyrtårne er: Gram Slot, Svanholm Gods, Klosterhedens Vildt, Fru Møllers Mølleri, Hopballe Mølle, Bondens Marked, Grantofegård, Herslev Bryghus, Søris, Stengården, Kvickly Stenløse. Derudover deltager Konkret Kommunikation og Viventes.

”Terroir fyrtårn”

Projektet støtter udviklingen af 10 terroir fyrtårne, som eksperimenterer og viser hvordan man i praksis kan bruge terroir begrebet i en dansk kontekst. Fyrtårnene arbejder med at:

  • Definere og italesætte gårdens terroir(særegne karakter) – jordbund, mikroklima, sorter/racer, traditionel mad-håndværk og madkultur
  • Kommunikere stedets og produkternes terroir til kunderne
  • Udnytte terroiet til at producere og udvikle unikke produkter og fødevareoplevelser
  • Vise vejen for andre,  der har lyst til at arbejde med terroir.